رو نمائی ازكتاب درختان كهنسال استان يزد


یزد فردا/رحیم میرعظیم: كتاب درختان كهنسال استان يزد، طي مراسمي و با حضور مولف این کتاب،مدیر کل منابع طبیعی استان یزد ، فرماندار تفت و جمعی از مسئولان این شهرستان و جمعی از کارشناسان، در كنار سروهاي دوقلوی روستاي مباركه شهرستان تفت رونمايي شد.


این کتاب کاری ارزشمند از خانم دكتر سودابه كروري از محققان و پژوهشگران مطرح کشور است.


مولف كتاب درختان کهنسال استان یزد در این مراسم، با بیان این که از سال 74 و با همکاری یک تیم تحقیقاتی، مطالعه در زمینه درختان کهنسال استان یزد را آغاز نموده است ، زمینه ها و موقعیت های استان یزد در زمینه منابع طبیعی را، با توجه به موقعیت جغرافیائی این استان بسیار مطلوب ارزیابی نمود.


خانم دکترکروری تألیف این کتاب را نتيجه 16 سال کار این تیم تحقیقاتی ذکر نمود که شناسائی درختان کهنسال استان یزد، از ثمرات آن بوده است .


وی افزود: با وجود پراكندگي و گستردگي استان، با كمك مردم و مسئولان، اين درختان به تدريج شناسايي شدند و چاپ كتاب هم سه سال به طول انجامید.


این استاد دانشگاه، یکی از مختصات این کتاب را با توجه به اینکه به یونسکو نیز ارائه می شود، تألیف به دو زبان فارسی و انگلیسی ذکر نمود و از همکاری مردم در کشف این درختان نیز تقدیر نمود.


وی همکاری صمیمانه اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری استان یزد و به خصوص محمد رضا عالم مدیر کل این اداره کل را، یکی از اصلی ترین مشوق های خود در این کار بزرگ دانست.


خانم دکتر کروری، با گلایه از این مسئله که برخی ها بسیار دور متوجه اهمیت این درختان می شوند، مشخصأ از عدم توجه مسئولان شهرستان ابرکوه، در عدم توجه به توصیه های کارشناسی وی در مورد سرو کهنسال ابرکوه نام برد.


خانم کروری همچنین، راه اندازی ذخیره گاه ژنتیک درختان کهنسال استان یزد را ،یکی از برنامه های خود در این استان ذکر نمود و خاطرنشان ساخت: با راه اندازی این ذخیره گاه و تکثیر جنسی و غیر جنسی این درختان، در راستای حفظ این گونه ها ،گام بلندی بر خواهیم داشت.


به گفته این محقق، 55 درخت كهنسال در كشور و 36 درخت كهنسال در استان يزد شناسائی شده اند.


خانم دکترکروری با اذعان به این مطلب که از اروپائی ها و آمریکائی ها چیزی کم نداریم افزود: می بایست خودمان را باور کنیم، زیرا حرف های بسیاری به خصوص در زمینه مهار کویرها داریم.


وی همچنین با ذکر این مطلب که اروپای سبز تنها 3 در صد جنگل و اکو سیستم طبیعی دارد ولی تمامی منابع ما طبیعی و قابل احیاء است افزود: می بایست جایگاه خود را بشناسیم.


مدير كل منابع طبيعي استان یزد نيز در این مراسم، با اشاره به قابلیت های بالای استان یزد در زمینه منابع طبیعی اظهار داشت: امید واریم اقدامات انجام شده بتواند گامی اساسی در زمینه احیاء منابع طبیعی باشد.


محمد رضا عالم افزود: با این اقدامات، همچنین در امرتوسعه گردشگری نیز گام برداشته ایم که اعتلای نام ایران را به دنبال خواهد داشت.


وی همچنین ضمن تقدیر از زحمات خانم دکتر کروری و تیم تحقیقاتی وی، نتیجه این تلاش ها را تألیف این کتاب ارزشمند و ماندگار دانست.


فرماندار تفت نیز در این مراسم از مردم جهت حفظ این درختان کهنسال تقدیر نمود.


شایان ذکر است که خانم دکترکروری داراي مدرك فوق دكترا در رشته بيوتكنولوژي جنگل و محيط زيست مي باشند و تاکنون از این محقق به نام کشور، 4 کتاب به رشته تحریر در آمده است.


از وی همچنین 150 مقاله علمی در نشریات داخلی و بین المللی به چاپ رسیده است

http://yazdfarda.com/images/news/actual/?img=33492_%D8%AF%D8%B1%D8%AE%D8%AA.jpg


  • نویسنده : یزد فردا
  • منبع خبر : خبرگزاری فردا